Netflix, HBO en Amerikaanse kabelbedrijven gaan het delen van wachtwoorden door hun abonnees aanpakken. Dat meldt persbureau Bloomberg. Doordat klanten hun wachtwoorden met anderen delen, die zodoende gratis naar programma’s kunnen kijken, zouden de bedrijven miljarden dollars mislopen.
De mediabedrijven zouden dan ook verschillende tactieken overwegen om het probleem aan te pakken, waaronder mogelijk het verplichten van periodieke wachtwoordresets of het via sms versturen van codes die moeten worden ingevoerd om te kunnen blijven kijken, aldus bronnen tegenover Bloomberg. Wanneer deze tactieken niet zouden werken zou mogelijk zelfs het inloggen via een vingerafdruk kunnen worden verplicht.
Abonnees kunnen vaak vanaf één account meerdere streams bekijken. Drie jaar geleden liet Netflix-directeur Reed Hastings nog weten dat het delen van wachtwoorden iets is waar het bedrijf mee moest leren leven, aangezien het ook vaak legitiem gebeurt, bijvoorbeeld tussen partners en kinderen. Er zijn echter aanwijzingen dat Netflix deze tolerante houding gaat veranderen. Vorige maand maakte chief product officer Greg Peters nog bekend dat er naar de situatie wordt gekeken en er een “consumentvriendelijke” oplossing wordt gezocht.